Sammanfattning
En ny studie (Csajbók & Berkics, 2022) har undersökt vilka egenskaper som gör att vi väljer bort en potentiell partner, det vill säga oönskade personlighetsdrag eller beteenden. Forskarna identifierade sju faktorer som utgjorde dealbreakers: fientlig, oattraktiv, oambitiös, smutsig, arrogant, klängig och kränkande. Det visade sig också att kvinnor prioriterar ambition högre än män, medan män tenderar att prioritera fysisk attraktivitet högre än kvinnor.
”Han ska ha tatueringar och ett fint leende”. När det kommer till att välja en romantisk partner har de flesta av oss en uppfattning om vad vi vill ha. Egenskaper som vänlighet, intelligens och ett gott sinne för humor nämns ofta som önskvärda egenskaper. Men hur är det med egenskaperna som folk inte vill ha hos en partner? Dessa så kallade ”dealbreakers” har fått mindre uppmärksamhet i forskning om partnerpreferenser, men en nyligen genomförd studie tyder på att de kan spela en mer betydande roll än man tidigare trott.
Studien, utförd av forskare vid universitetet i Wroclaw i Polen och publicerad i tidskriften Evolutionary Psychology, syftade till att undersöka de dimensioner på vilka oönskade egenskaper mäts och om dessa dealbreakers väger mer i val av partner än önskvärda egenskaper.
Forskarna genomförde fyra studier, var och en byggde på resultaten från den föregående. I den första studien ombads 155 deltagare att rapportera eventuella oönskade egenskaper de kunde tänka sig hos en potentiell partner. De kom fram till totalt 96 egenskaper, allt från ”dålig andedräkt” till ”gillar inte husdjur.”
Vilka är de sämsta egenskaperna en partner kan ha?
I den andra studien bedömde en mycket större grupp på 2 445 deltagare var och en av de 96 oönskade egenskaperna efter hur mycket var och en skulle få dem att avvisa en potentiell partner. Forskarna använde sedan faktor-analys för att identifiera sju viktiga dealbreaker-faktorer:
- Oambitiös (obeslutsam, ingen känsla av syfte)
- Fientlig (ovänlig, grinig)
- Smutsig (smutsig, illaluktande)
- Arrogant (egoistisk, överdrivet uppblåst ego)
- Oattraktiv (fysiskt oattraktiv)
- Klängig (påträngande, behövande)
- Kränkande (aggressiv, våldsam)
Dessa faktorer visade sig vara konsekventa över kön, åldersgrupper och relationsstatus.
I den tredje studien använde forskarna budgetfördelningsmetoden, en teknik som vanligtvis används inom ekonomi, för att avgöra hur viktiga dealbreakers var jämfört med ”dealmakers” (egenskaper som ansågs vara önskvärda hos en potentiell partner). De bad 1 175 deltagare att fördela en hypotetisk budget på 10 000 dollar mellan olika egenskaper som de ansåg nödvändiga hos en potentiell partner. De kunde välja att spendera pengarna på dealbreakers eller dealmakers eller en kombination av båda. Resultaten visade vissa konsistenser och inkonsekvenser i de mest avgörande egenskaperna när de mättes genom dealbreakers vs. dealmakers. Till exempel var kvinnor mer benägna att allokera pengar till ambitiösa partners, medan män var mer benägna att prioritera attraktivitet.
Slutligen, i den fjärde studien, tillfrågades 442 deltagare vilken information de skulle vilja veta först om en potentiell partner: deras dealbreakers eller dealmakers. Forskarna fann att deltagarna var mer intresserade av att först känna till deras potentiella partners dealmakers (önskade personlighetsdrag) kontra dealbreakers (oönskade personlighetsdrag).
Plus och minus lista förhållande
Sammantaget tyder dessa studier på att dealbreakers kan vara lika viktiga, om inte viktigare, än dealmakers i val av partner. Forskarna konstaterar att detta är något förvånande med tanke på att tidigare forskning generellt har fokuserat mer på önskvärda egenskaper.
De sju dealbreaker-faktorerna som identifierats i studien ger en viss inblick i vad människor tycker är mest motbjudande hos en potentiell partner. Den fientliga faktorn inkluderar egenskaper som att vara aggressiv, oförskämd eller respektlös. Den oattraktiva faktorn inkluderar fysiska egenskaper som dålig hygien, dålig andedräkt eller oattraktiva ansiktsdrag. Den oambitiösa faktorn inkluderar brist på driv, motivation eller ambition. Den smutsiga faktorn inkluderar dålig hygien, stökighet eller att bo i en smutsig miljö. Den arroganta faktorn inkluderar egenskaper som att vara självbelåten, självcentrerad eller alltför självsäker. Clingy-faktorn inkluderar egenskaper som att vara alltför beroende, behövande eller svartsjuk. Den kränkande faktorn inkluderar fysisk eller känslomässig misshandel, manipulation eller kontrollerande beteende.
Intressant nog fann forskarna att dealbreakers och dealmakers kompletterar varandra i partnerpreferensforskning. Med andra ord, att veta vad någon inte vill ha i en partner kan vara lika informativt som att veta vad de vill. Till exempel, om någon värderar ambition högt, kan de också vara mer benägna att hitta oambitiösa egenskaper för att vara dealbreakers.
Det är värt att notera att studien genomfördes i Polen, och det är oklart om resultaten skulle generaliseras till andra kulturer. Forskarna föreslår dock att dealbreaker-faktorerna som identifierats i studien kan vara universella, med tanke på att de var konsekventa över kön, åldersgrupper och relationsstatus.
Så vad betyder detta för dem som söker kärlek? Först och främst är det viktigt att vara medveten om dina egna dealbreakers och kommunicera dem till potentiella partners. Detta kan spara tid och förhindra hjärtesorg på lång sikt. Det är också värt att överväga om dina dealbreakers är i linje med dina dealmakers.
Studien har också konsekvenser för nätdejting, där människor ofta måste fatta beslut baserat på begränsad information. Att känna till någons dealbreakers kan vara lika informativt som att känna till deras dealmakers. Detta kan leda till mer framgångsrika matchningar och i slutändan mer tillfredsställande relationer.
De mest oattraktiva personlighetsdragen
Det är viktigt att notera att även om dealbreakers kan spela en betydande roll i valet av kärlekspartner, bör de inte vara den enda faktorn som beaktas. Som forskarna noterar, ”Det slutliga målet med val av partner är att bilda en långsiktig relation som tillfredsställer olika känslomässiga och sociala behov, och både dealmakers och dealbreakers bör utvärderas i detta sammanhang.”
Sammanfattningsvis ger studien nya insikter om dealbreakers roll i forskning om partnerpreferenser. De sju dealbreaker-faktorerna som identifierats i studien framhäver de egenskaper som människor tycker är mest motbjudande hos en potentiell partner. Även om dealbreakers kanske inte är den enda faktorn som beaktas vid val av partner, verkar de vara lika viktiga, om inte viktigare, än dealmakers. Att känna till dina egna dealbreakers och kommunicera dem till potentiella partners kan i slutändan leda till mer framgångsrika och tillfredsställande relationer.
Referenser
Csajbók, Z., & Berkics, M. (2022). Seven deadly sins of potential romantic partners: The dealbreakers of mate choice. Personality and Individual Differences, 186, 111334.